Psychoterapia IFS – rozmowa ze sobą lekiem na Twoje problemy?

A gdyby rozmowa z samym sobą mogła rozwiązać Twoje problemy? Tak, dobrze czytasz. Jeśli wydaje Ci się to odrobinę „dziwne” - cóż, przecież każdy z nas i tak prowadzi wewnętrzny dialog. Dlaczego więc nie poprowadzić go w odpowiedni sposób? Taki, który będzie dla Ciebie budujący. Nawiązanie głębokiego kontaktu z własnym wnętrzem (a dokładniej ze swoimi częściami) może pomóc wzmocnić poczucie własnej wartości, poradzić sobie z depresją, nałogami, czy zaburzeniami odżywiania.

Jak więc rozmawiać ze sobą, aby to miało sens? Pomoże Ci w tym model pracy terapeutycznej IFS (Internal Family Systems), czyli System Wewnętrznej Rodziny, który od 30 lat jest intensywnie rozwijany na całym świecie. Zakłada on, że w każdym z nas istnieje unikalna wewnętrzna rodzina tzw. “subosobowości”.

psychoterapia IFS

Jeden umysł, wiele części

Czy kiedykolwiek miałeś wrażenie, że w Twojej głowie pojawiają się różne głosy, które dają Ci z pozoru przeciwne rady? Np. jeden mówi „Czas coś w końcu zrobić z tą sytuacją!”, drugi mówi „Nie dasz rady”, a jeszcze inny „Jak na to zareaguje rodzina?”. Niekończący się dialog wewnętrznych części to rzeczywistość bardzo wielu z nas.

Chcesz pozbyć się zmartwień, pogodzić się z samym sobą i osiągnąć wewnętrzną harmonię? Pierwszym krokiem powinno być zrozumienie, że Twoja osobowość nie jest jednolitą całością i poznanie, z jakich składa się z części. Już samo to może być dla niektórych z nas uwalniające, bo pozwala spojrzeć na siebie z większą wyrozumiałością.

Jeśli np. zdarza Ci się poleniuchować, to nadawanie sobie cechy „osoby leniwej” może być bardzo krzywdzące. Ale jeśli spojrzymy na to z perspektywy części, okazuje się, że to tylko część Ciebie lubi poleniuchować i w żaden sposób nie określa to Ciebie, jako człowieka. Szczególnie, że w innej sytuacji może się uaktywniać u Ciebie np. część Pracoholika. Co więcej, te dwie części wcale się nie wykluczają - wręcz przeciwnie, mogą się uzupełniać.

wiele części – terapia IFS

IFS nie jest pierwszą metodą, która zakłada istnienie subosobowości. Jednak jako pierwsza bierze pod uwagę wzajemne relacje części, które w nas istnieją. Dana subosobowość przejmuje nad nami kontrolę, aby w różnych sytuacjach zaspokajać określoną potrzebę.

Każda część chce działać dla dobra całości, choć początkowo może wydawać się zupełnie odwrotnie. Weźmy jako przykład subosobowość, która mówi Ci, że „nie dasz rady”. Nie brzmi, jakby miało pomóc, prawda? A jednak. Tą subosobowścią najpewniej jest Wewnętrzny Krytyk, którego celem może być np. zmotywowanie Cię do działania.

Niektóre z Twoich subosobowości są dopuszczane do kontroli częściej, inne tylko w wyjątkowych sytuacjach. To, co niektórzy postrzegają jako charakter człowieka, według tej metody jest tak naprawdę wypadkową zachowań różnych części. A dla każdego z nas ten zestaw części będzie inny. Twoimi dominującymi częściami mogą być np.: Strachliwy, Wewnętrzny Krytyk i Perfekcjonista, kiedy u kogoś innego będzie to: Zadaniowiec, Obrońca i Wewnętrzne Dziecko. Oczywiście jest to bardzo duże uproszczenie, bo części może być o wiele więcej i mogą się uaktywniać w różnych okolicznościach.

wiele części – terapia IFS

Jeśli naszą subosobowością dominującą będzie Strachliwy, może się to objawiać w postaci lęku. Ale każdy lęk ma ukrytą głęboko przyczynę. IFS daje narzędzie do tego, aby porozmawiać z tą częścią, dotrzeć do źródła problemu i sprawić, aby ta część odrobinę „odpuściła” i stała się dla nas bardziej wspierająca.

Wewnętrzne porozumienie

Z każdą częścią możesz się dogadać. Nawet z tymi, które nie wydają Ci się przyjazne (np. wspomniany Wewnętrzny Krytyk). Podstawowym założeniem modelu IFS jest to, że każda część jest mile widziana.

Wszystkie uczucia, które przejawiają się w subosobowościach (również te destrukcyjne, jak zazdrość, lęk, smutek) są częścią nas. Każda chce być dopuszczona do głosu. Dlatego próba pozbycia się którejś z nich może przynieść odwrotny skutek. Im silniej naciskasz, tym opór będzie większy. Naszym celem nie jest więc pozbycie się żadnej z części, ale dojście do wewnętrznego porozumienia. W taki sposób, aby każda z nich działała na korzyść całości.

terapia IFS

Niestety, nie do każdej subosobowości mamy bezpośredni dostęp. Często wypieramy różne wydarzenia i uczucia z przeszłości, które były dla nas trudne i bolesne. Jednak one są ciągle w nas. Psychoterapia IFS daje możliwość, aby do nich dotrzeć, uwolnić od tego bólu i pozwala im stać się dla nas wsparciem.

Dojście do porozumienia całej wewnętrznej rodziny niejednokrotnie wymaga głębokiej pracy ze sobą, ale jednocześnie jest bardzo naturalnym procesem. Pozwala pokonywać blokady, które często od lat przesłaniają naszą drogę do szczęśliwego życia.

Jak działa Internal Family Systems

Cały proces zwykle odbywa się to przy zamkniętych oczach, w stanie głębokiej introspekcji. W zależności od złożoności problemów, z jakimi się zmagasz, proces możesz przeprowadzić w towarzystwie terapeuty lub całkowicie samodzielnie.

Jedną z ważniejszych zalet jest to, że każdy psychoterapeuta, który działa z tą metodą, musiał przepracować ją wcześniej na sobie samym.

Aby pokazać, jak działa taki proces, zapraszam Cię do wspólnej medytacji, podczas której pomogę Ci nawiązać relację z wybraną przez Ciebie częścią. Jeśli chcesz, możesz również pobrać tę medytację i odsłuchać jej w dowolnym momencie.

Jak Twoje wrażenia? Czy udało Ci się nawiązać kontakt z jakąś częścią siebie? Jeśli nie - w porządku. Czasami potrzeba trochę czasu, zanim nasze części zaufają nam na tyle, żeby z nami rozmawiać. Miej na uwadze, że być może nigdy nie doświadczyły kontaktu z Tobą i tak, jak przy poznawaniu nowych osób, mogą potrzebować chwili, żeby się otworzyć. Im częściej będziesz kierować uwagę do swojego wnętrza, tym proces będzie stawał się dla Ciebie bardziej naturalny i efektywny.

Mnie dzięki metodzie IFS udało się rozpuścić wewnętrzne blokady i nawiązać kontakt z wypartymi dziecięcymi częściami. Ten proces pozwolił mi również wzmocnić pozytywne cechy mojej osobowości i przetransformować te, które mi nie służyły. Dzięki temu zrobiłem niesamowity postęp w pracy nad sobą.

Zostań swoim terapeutą

Jeśli zainteresował Cię ten artykuł i zastanawiasz się, jak model IFS może być Ci pomocny w życiu, zapraszam Cię do pobrania bezpłatnego e-booka „Autoterapia metodą IFS”. Dowiesz się z niego więcej o samym modelu, a także o tym, jak stać się dla siebie terapeutą i wreszcie pogodzić się ze sobą.

Pobierz darmowy e-book

Nawiąż wspierające relacje ze swoją wewnętrzną rodziną.

Imię jest wymagane

E-mail jest wymagany


założyciel Life Architect
Michał Pasterski jest założycielem Life Architect, Planets i Fundacji Świadoma Edukacja. Jest również autorem książki "Insight. Droga do mentalnej dojrzałości" oraz czytanego przez ponad milion osób rocznie bloga o psychologii i rozwoju osobistym
Michalpasterski.pl.
Na co dzień pracuje jako coach i trener rozwoju osobistego.

Przyłącz się do dyskusji: